Lai gan OCTA ir obligātā apdrošināšanas polise, kura jāiegādājas savam transportlīdzeklim, tomēr ir autovadītāji, kuri šo likuma normu ignorē. Turklāt pat, ja reiz ir pieķerts bez OCTA, tas nenozīmē, ka autovadītājs kļūst godprātīgāks un polisi iegādājas.
Pēc Ceļu policijas datiem, pērn par braukšanu bez OCTA 10 reizes sodīts kāds autovadītājs, kuram mašīna bija iegādāta līzingā. Kāds cits autovadītājs gada laikā par braukšanu bez šīs polises sodīts9 reizes. Tāpat 8 reizes sodīts arī vēl kāds autovadītājs, kurš brauca bez OCTA. Šie dati liecina, ka ir tādi autovadītāji, kuri regulāri un sistemātiski brauc bez OCTA.
Kopumā nepadrošināto spēkratu skaits Latvijā nav liels, tie ir apmēram 2 procenti. Garantiju fonda dati liecina, ka lielāko atlīdzību daļu no šī fonda veido izmaksas par ceļu satiksmes negadījumiem, kurus izraisījuši transportlīdzekļi bez OCTA apdrošināšanas.
Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics stāsta : „Neapdrošinātu transportlīdzekļu vadītāji ir bieds ne tikai citiem autovadītājiem, bet sabiedrībai kopumā. Bieži braukšanai bez OCTA līdzās iet citi pārkāpumi: transportlīdzeklim nav izieta tehniskā apskate, vadītājs brauc dzērumā, tiek piekopts agresīvs braukšanas stils. Kā rezultātā tiek izraisītas avārijas un skumjākais, ka vienai avārijai seko otra, un nereti šādi autovadītāji kļūst par sava veida „recidīvistiem” uz Latvijas ceļiem, kuriem nerūp nedz sava, nedz citu nākotne. Jāsaprot, ka naudas sods viņus neapstādinās turpināt braukt un izraisīt avārijas atkal un atkal, tāpat kā viņu sēšanos pie stūres neapstādinās jau „kontā esošais” daudzu tūkstošu parāds par jau nodarītajiem zaudējumiem. Tāpēc mūsu birojs atkārtoti uzsver pēc nepieciešamības šādus transportlīdzekļus izņemt no ceļu satiksmes, lai beidzot tiktu pielikts punkts šādu autovadītāju patvaļai.”
To, ka neapdrošināti transportlīdzekļi vairākas reizes iekļūst ceļu satiksmes negadījumos, liecina arī vairāki gadījumi, piemēram, ar kādu neapdrošinātu vieglo automašīnu 2 gadu laikā ir izraisīti 3 ceļu satiksmes negadījumi, bet ar kādai juridiskai firmai piederošām neapdrošinātām kravas automašīnām viena gada laikā tika izraisīti 4 ceļu satiksmes negadījumi. Savukārt kāds cits juridiskai firmai piederošas kravas automašīnas vadītājs 4 reizes izraisīja ceļu satiksmes negadījumus nepilnu 3 gadu laikā .
„Konkrēto autoparku īpašniekiem, ir paveicies, ka šobrīd kompensējamās summas apmērs nav tik liels, pretēji tām summām, kuras ir nācies segt citu neapdrošinātu automašīnu īpašniekiem. Kā rāda prakse, nereti radītie zaudējumi ir mērāmi daudzu desmitu tūkstošu apmērā un tā kā negadījumu izraisījis neapdrošināts transportlīdzeklis, tad par visiem šiem gadījumiem no Garantijas fonda izmaksātās atlīdzību summas īpašniekam jāsedz pašam”, informē J.Stengrevics.
Finansiālais slogs, kurš piemeklē daudzkārtēju avāriju izraisītājus ir tikai viena medaļas puse. Bieži vien šādi pārgalvnieki avārijā paši iet bojā.