Jau vairākus gadus Lielbritānijā darbojas princips, ka no satiksmes tiek izņemtas automašīnas, kas nav apdrošinātas. Tas palīdzējis neapdrošināto transportlīdzekļu skaitu samazināt no 6% uz 3%, arī izmaksas no Garantiju fonda samazinājās par 30% – tā informē Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB).
Lielbritānijā likumi paredz, ka pēc transportlīdzekļa apturēšanas policists pārbauda ziņas par spēkrata īpašnieku MID datu bāzē un ar īpaši izveidota zvanu dienesta starpniecību, gadījumos, kad datu bāzē ziņu par transportlīdzekļa apdrošināšanu nav, bet īpašnieks neatzīst OCTA neesamību.
Ja atklājas, ka automašīna nav apdrošināta, īpašniekam uzliek sodu – minimums 100-200 mārciņu apmērā, vienlaikus piešķir 6 soda punktus no 12 iespējamajiem. Turklāt līdz brīdim, kad tiks veikta transportlīdzekļa apdrošināšana, automašīnu konfiscē un nogādā policijas maksas stāvvietā, kuras izmaksas arī jāsedz īpašniekam. Izmaksas ir 20 mārciņas dienā. Papildus vēl jāmaksā summu par transportlīdzekļa atgūšanu, kas ir aptuveni 150 mārciņas.
Ja 2 nedēļu laikā transportlīdzekļa īpašnieks neuzrāda nepieciešamos dokumentus, kas apliecina, ka ir veikta transportlīdzekļa apdrošināšana un ka ir nomaksāts sods, tad transportlīdzekli vai nu pārdod vai utilizē.
Pirms 8 gadiem Lielbritānijā veica aprēķinus par to, cik lielus zaudējumus apdrošināšanas industrijai rada tieši nepadrošinātie transportlīdzekļi. Tika secināts, ka katru gadu no Garantiju fonda par nepadrošinātu transportlīdzekļu radītajām sekām izmaksā 500 miljonus angļu mārciņu. Tas nozīmē, ka tiem, kuri savus spēkratus apdrošina, polises cenas pieauga par 30 mārciņām gadā. Turklāt atklājās, ka tie auto īpašnieki, kuri savus auto neapdrošina, ar lielāku varbūtību izdara arī citus pārkāpumus, piemēram, brauc alkohola reibumā vai brauc ar tādu automašīnu, kurai tehniskais stāvoklis neatbilst prasībām.
Kā norāda LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics, tad mūsu valstī sīkāka statistika nav veikta, taču arī Latvijā ir tendence, ka neapdrošināto automašīnu īpašnieki rada arī citus pārkāpumus. Piemēram, brauc ziemā ar vasaras riepām, brauc ar auto, kam nav tehniskās apskates, arī brauc reibumā. „Rezultāts tam bieži vien ir avārijas ar ļoti nopietnām sekām, kuras nav mērāmas tikai materiālā izteiksmē, jo bojā iet cilvēki. Lielbritānijas piemērs apliecina, ka veicot nozīmīgu pasākumu kopumu, kuri vērsti uz iedzīvotāju drošību, var samazināt ne tikai neapdrošināto, bet arī bojā gājušo skaitu,” stāsta J. Stengrevics.